SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Wemeldinge (Zeeland)
Zaterdag 20 maart en Zondag 21 maart 2010.

Op de website van www.omtezeilen.nl, waar Fred lid van is, werd aangekondigd dat er Open Dagen zouden plaats vinden in Wemeldinge (Zeeland). Op deze dagen krijg je de mogelijkheid om op te stappen bij verschillende boten. Omdat we zoveel mogelijk verschillende boten willen uit proberen en meer zeilervaringen willen op doen, leek ons dit daar de uitgesproken gelegenheid voor. Bovendien zijn deze dagen informeel en kom je zo in aanraking met verschillende mensen die allemaal het zelfde leuk vinden en dat is natuurlijk zeilen! Omdat Zeeland niet naast de deur ligt, het toch weer zo’n 1 1/2 half uur rijden, hadden we met vrienden uit Terneuzen afgesproken om daar te overnachten. Van te voren hadden we al diverse emailtjes ontvangen van Elisabeth Wijburg, een van de 2 organisatoren. We waren voor beide dagen ingedeeld en in ieder geval bij 3 verschillende boten. En zo vertrokken we zaterdagochtend, met een auto vol met extra kleding, zeilpakken en zwemvesten, richting Wemeldinge. Het regende een beetje onderweg en we hoopten zo rond 10:00 uur aan te komen. We verzamelden op zaterdag om 10:00 uur in het “Eetcafé De optimist”. Aan de haven van Wemeldinge. Om 10:30 uur waren we ter plekke en het weer ging er steeds beter uit zien. Het café was gezellig druk met mensen van allerlei pluimage, zowel Nederlanders als Belgen. Na een kopje koffie, hoorden we van Maarten, die over de planning ging, dat officieel pas ingedeeld waren voor 12:30 uur. Gelukkig verliep alles zeer informeel en konden we al eerder opstappen. De bemanning van de boten bestond uit een vaste schipper en een aantal opstappers. We hesen ons toch maar in onze zeilpakken, bij dit wisselvallig weer geen overbodige luxe. Vorige jaar had ik een nieuw zeilpak gekocht, op de HISWA, van het merk “Parasail”. Dit was mij zo goed bevallen dat Fred dit jaarop de HISWA een zelfde pak heeft gekocht.

De 1e boot waar we mee gingen zeilen was een Beneteau Oceanis 37.

Schipper Hans, een van de organisatoren Elisabeth, een jong stel, een oudere dame en wij, begaven ons naar de steigers waar de boot lag. Op de boot vroeg Hans wie wat wilde doen. Het verliep vervolgens allemaal heel relaxed. We verlieten de haven op de motor en hesen de zeilen en voeren de Oosterschelde op. Iedereen kreeg zo zijn eigen taak en werd indien nodig aangestuurd door schipper Hans. Voor een ieder was het weer even wennen, want alles is altijd net iets anders. Mijn taak was een van de 2 lieren bedienen voor de Genua. Doordat deze boot zodanig goed is uitgerust, gaat alles vele malen makkelijker dan de bootjes waar ik vroeger in heb gezeild. Na zo’n 1 ½ uur gezeild te hebben, keerden we terug naar de haven en verzamelden we ons opnieuw in het “Eetcafé De optimist” . Na een drankje en een praatje met verschillende mensen, werd de volgende ronde aangekondigd.

De 2e boot was een catamaran, Lagoon 420.

Aangezien wij beiden nog nooit op een “cat” hadden gezeild was dit een unieke kans. Helaas lag deze boot achter de brug in de haven en moesten we wachten op de havenmeester. Dit was niet zomaar een “cat”, maar een gigantische luxe boot, met een lengte van zo’n 12.5 m en een breedte van 7.5 m. In elke drijver waren 2 hutten met 2 persoonsbedden, een eigen douche en toilet. In het midden stuk een moderne luxe keuken en zeer ruim zitgedeelte. Bovendeks, onder een vaste bimini, was een apart gedeelte voor de stuurman en een groot zitgedeelte. De groep meezeilers bestond uit zo’n 15 man, die elkaar niet eens in de weg liepen. Omdat deze boot 2 grote motoren heeft, was hij bijzonder goed te hanteren en kon de schipper met gemak in z’n eentje de boot hanteren. Toen we buiten de haven waren werden de zeilen door de schipper gehesen. Behalve het aanleggen, hoefden we niets te doen. Wel apart hoor, zo’n grote luxe stabiele boot.

De 3e boot was een Beneteau First 31.

Het weer sloeg een beetje om en we hadden wat meer regen. Persoonlijk vond ik dat er teveel mensen aan boord waren om gemakkelijk te kunnen bewegen, maar toch was het weer een ervaring.  De zaterdag was omgevlogen. We reden naar Terneuzen om bij Aad en Suzanne te logeren. Zondagochtend weer in de haven aanwezig zijn voor nog een rondje meezeilen.

De 4e boot was een Winner 950.

De boot was van Cees, een enthousiaste kapitein. Hij vond het geen enkel probleem om een aantal mensen mee te nemen voor een proefrondje. Het was een kleine boot, maar voor een solo sailer als Cees geen enkel probleem. Onderweg vertelde Cees waar hij zoal gezeild had en dat hij ook weleens mensen meenam tijdens een oversteek e.d.

De 5e en laatste boot was een Beneteau Oceanis 40.

Een mooie nieuwe boot die ter plaatse voor de verkoop. Alles tot in de puntjes verzorgd en uiteraard verliep het zeilen hierbij soepeltjes. Het weer was inmiddels ook omgeslagen, maar met onze, nog bijna nieuwe, zeilpakken, zaten we er “droogjes” bij.

Bij terugkomst in de haven zijn we met z’n allen nog iets gaan drinken en eten in het “Eetcafé De optimist”. En daarna weer terug gereden naar huis.

Zo hebben we weer 2 dagen kunnen genieten van de zeelucht, verschillende boten en een zeer gevarieerd zeilers gezelschap.